Membre de la Première Nation Gitxsan, Cindy Blackstock a l’honneur d’occuper le poste de directrice générale de la Société de soutien à l’enfance et à la famille des Premières Nations et d’être professeure à l’École de travail social de l’Université McGill. Forte de plus de 30 ans d’expérience dans le domaine de la protection de l’enfance et des droits des enfants autochtones, elle a publié sur la réconciliation, le travail social en milieu autochtone, la protection de l’enfance des Premières Nations et les droits de la personne. Lauréate de la médaille d’or du CRSH, elle a eu l’honneur de travailler avec des collègues des Premières Nations pour contester, avec succès, l’iniquité en matière de prestation des services à l’enfance et à la famille au Canada ainsi que le non-respect du principe de Jordan. Ce litige âprement disputé a donné lieu à la prestation de centaines de milliers de services aux enfants, aux adolescents et aux familles des Premières Nations. On la voit souvent en compagnie de l’ourson Spirit Bear de la Société, afin de faire participer les enfants à la mise en œuvre des appels à l’action de la Commission de vérité et réconciliation.
Résumés oraux (en anglais seulement)
*Désigne l'auteur présentateur
Brianna Irons*, Julia Rubin-Smith, Alexis Schmid, Keri Fischer
Julia Rubin-Smith*, Teresa Bormann, Natalie Holt, Michelle Niescierenko
Sherri Di Lallo*, Jessica Knutson
Radha Jetty*, Maria Cherba, Ooleepeeka Shoo
Keatton Tiernan*, Genevieve Montemurro, Leah J. Ferguson, Tara-Leigh McHugh, Kate Storey
Lisa Murdock*, Denise Webb, Regine Halseth, Donna Atkinson
Tammy Ortynski*, Polina Anang
Cecile Henderson*, Oopik Aglukark
Tamara Nickerson
Amy Shawanda*, Taylor Stoesz, Patricia Li, GIta Wahi, Krista Baerg, Breanna Chen, Olivier Drouin, Jessica Foulds, Karen Forbes, Peter GIll, Ryan Giroux, Radha Jetty, Geert 't Jong, Sanjay Mahant, Johanne Morel, Dan Poenaru, Samir Shaheen-Hussain, Hussein Wissanji
Elizabeth Decaire
Simone Gonyea*, Danielle Smith, Hugh Burnam, Christine Hoffkins, Christina Mulé
Joel S. Espinoza*, Rachel M. Hartman, Catherine G. Sutcliffe, Dennie Parker, Marqia Sandoval, Rebecca Larsen, Chloe Hurley, Laura L. Hammitt, Linda Oxley, Christine Desnoyers, Jennifer Dobson, James W. Keck, Mila M. Prill, Angela P. Campbell, Meredith McMorrow, Fatimah S. Dawood, Natasha Halasa
Steve Holve*, Amanda Burrage
Olubukola O. Olatosi*, Daniella DeMaré, Betty-Anne Mittermuller, Maria Manigque, Jeanette Edwards, Robert J. Schroth
Melanie Morris*, Jennifer Coutu, Lori-Anne Archer, Melinda Fowler-Woods, Margot Latimer, John Sillyboy
Shuvinai Mike*, Amanda Ishulutaq*, Jennifer Noah
Leonela Nelson
Jessica Lai*, Oceane Bellon, Caitlin Gilpin, Roisin M. O'Connor, Jacob A. Burack
Sheila Peters*, Ryan Giroux
Beth Mittelstet, MD, FAAP (Muscogee Creek Nation)
Candice Keyes, PhD, MPH (Dine (Navajo) Nation)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Charlene Rattlesnake (Saulteaux)
Melissa Tremblay, PhD, RPsych (Métis Nation of Alberta)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Kayla Dewitt, LCDR, PT, DPT, LSMC, TPS, CFPS (Chickasaw)
Ashley Weedn, MD, MPH, FAAP
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Teena Starlight, B.Ed, M.Ed, EDD (Tsuut'ina Nation)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Shadelle Chambers, Ms (Champagne Aishihik First Nation)
Sara Citron, MD, FRCPC
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Julianne Coffin, PhD, MPH&TM, Dip.Teach (Australian Aboriginal)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Yogita Singh, BSc
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Hannah Wenger, MD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Jocelyn Jones, PhD (Aboriginal, Whadjuk)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Candice Norris (Dene and Cree)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Grant Bruno, PhD (Samson Cree Nation)
Heather Dreise, BA, MD, FRCPC
Our team explored the cultural, socio-economic, and medical aspects of autism assessments to improve accessibility for families. These community-based assessments aim to address barriers to diagnostic services, support clinicians implement culturally informed practices and connect families with appropriate supports.
After this session, participants will be able to:
Janet Smylie, MD, MPH, FCFP, FRSC, FCAHS (Red River Métis)
Dan McAullay, PhD (Noongar)
This session will discuss the shared history and context of colonisation and its impact on Indigenous child and adolescent health across the globe, identify key challenges and highlight successful interventions and strategies for improving health outcomes. Presenters will draw on traditional teachings and stories about infant and child health that have been shared by Elders, knowledge keepers, and community over their lifetime and career.
After this session, participants will be able to:
Melissa Tremblay, PhD, RPsych (Métis Nation of Alberta)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Dan McAullay, BSc, MAE, PhD (Noongar)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Sindu Govindapillai, MD, FRCPC, MPH
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Ryan Giroux, MD, FRCPC (Métis Nation of Alberta)
Jennifer King, MSW (Wasauksing First Nation)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Jacqueline Fa'amausili (Samoan)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Gisela Becker
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Chelsea Kettering, DrPH, MPH (Navajo)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Natalie Strobel, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Mike Sutherland, RN, BScN, B.A., B.S.W., R.S.W., MPH (Cree/Iroquois)
Jackie Mitchell, BScN, RN
Meredith McKenzie, B.A., B.S.W., R.S.W.
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Stephanie Hosang, MD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Emilie Beaulieu, MD, MPH
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Catherine Byrnes, MBChB, FRACP, MD (Ngāti Raukawa ki te tonga)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Laura Hammitt, MD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Coralee Buchanan (Métis)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Blaine Wolfe, BA (Band Member of Curve Lake First Nation)
Nancy Young, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Denise Webb, MSc
Lisa Murdock, MA (K’atl’odeeche First Nation)
James Allen, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Building up our young people: The Next Generation Youth Well-being Study
Katiska Davis, MPH Student (Whadjuk Noongar)
The Next Generation Youth Well-being Study examined the health and well-being of Aboriginal and Torres Strait Islander youth through their self-reported health ratings and experiences with social and cultural determinants. Youth Peer Recruiters played a key role in engaging communities effectively and respectfully. This presentation will explore ways to support young people in both community and workplace settings.
Présentation (en anglais seulement)
After this session, participants will be able to:
Nurturing and Preserving Social Wellness for Indigenous Youth
Braylen LaSaga, BA (Mi’kmaq)
This presentation highlights the importance of social health for Indigenous youth and explores ways to foster strong community connections, relationships, and identity. It emphasizes a balanced approach—supporting youth within their communities while also amplifying their voices in external systems. The discussion focuses on mentorship, social supports, and opportunities for job creation.
Présentation (en anglais seulement)
After this presentation, participants will be able to:
Ojistoh Horn, MSc, MD, CCFP (Kanienkehaka (Mohawk))
Vanessa Simonds, ScM, ScD (Crow Nation)
This session explores the interconnectedness of environmental health and the well-being of Indigenous children. With a focus on the unique challenges faced by Indigenous communities globally, the presentation will highlight the impact of environmental changes, pollution, and resource extraction on child health. Participants will learn about community-driven solutions and culturally grounded approaches to safeguarding the health of future generations.
Présentation (en anglais seulement)
After this session, participants will be able to:
Emma Tufuga, PhD Research Candidate (Samoan)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Adam Coles, MD (Ojibwe, Keweenaw Bay Indian Community)
Eva Ihle, MD, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Julie Alexander-Ruff, EDD, MSN, RN, CPNP-PC, FNAPNAP
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Dame Teuila Percival, DNZM, QSO, FRACP, FNZCPHM(Hon) (Samoan)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Loata Tiapapa, EDD Research Candidate, MTL, Pg. Dip Ed., BHumServ. (Samoan & Cook Islands)
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Komal Shah, MD, FAAP
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Asha Bowen, BA, MBBS, DCH, FRACP, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Robert Schroth, DMD, MSc, PhD
Katherine Yerex, BSc, RDH, MS (Red River Métis)
Prashen Chelikani, PhD
Daniella DeMaré, BA
Felicitas Bidlack, PhD
- - Objectifs d’apprentissage, en anglais seulement - -
After this session, participants will be able to:
Mise à jour : le 26 mars 2025